Ieder mens heeft het nodig om gezien, gehoord en gewaardeerd te worden. En daarnaast heeft ook iedereen het nodig om het idee te hebben dat hij/ zij iets zinvols doet.
Hetzij voor de samenleving, hetzij voor zijn/ haar gezin hetzij voor de cliënten waar je bijna dagelijks mee omgaat. Die vier zaken zijn vaak nog belangrijker dan de vergoeding die je er voor krijgt.
Die vier zaken maken dat je je werk leuk vind en maken dat je trots bent op wat je bereikt hebt.
Mooiste is nog dat je dit in samenwerking met anderen kan doen. De mogelijkheid om uit te huilen als het even niet goed gaat en natuurlijk de mogelijkheid om de successen waar je samen aan gewerkt hebt te vieren.
Met de doelgroep waar ik mee werkte kostte het veel moeite, aandacht en geduld om iets te bereiken met een cliënt. Door bij elk stapje stil te staan en iedere vooruitgang te vieren lukte het om de cliënten te laten inzien dat ze vooruitgingen en dus iets konden bereiken. Vaak was het zo dat bij de eerste stapjes het vertrouwen van de cliënt in de hulpverlening en (veel belangrijker) in zichzelf zo’n enorme boost kreeg dat de stappen daarna sneller gingen en minder zwaar voelden. Dat gevoel dat je door een goed plan, goede samenwerking, goede communicatie iets neer kon zetten was onbetaalbaar. De mensen die dat voor elkaar krijgen zijn onbetaalbaar, onvervangbaar en goud waard voor iedere organisatie.
Deze mensen verdienen het om in de spotlights gezet te worden, een dikke pluim, een bonus…. Maar daar zitten ze eigenlijk niet op te wachten. (al komt een bonus met de salarissen in de zorg altijd goed uit). het enige wat ze willen is dat hun inzet gewaardeerd wordt, gezien wordt en op waarde wordt geschat. Dat wat zij met veel bloed, zweet en tranen hebben bereikt een vervolg krijgt. Bij de cliënt waarmee ze deze stap bereikt hebben als eerste en daarna dat hun briljante aanpak overgenomen word door anderen zodat er meer mensen baat bij kunnen hebben.
Als je als werkgever, manager, clusterleider dat kan bereiken ben je een bijna net zo’n grote held als de medewerkers die dit voor elkaar kregen. En zal je op handen gedragen worden. Dus vraag ik je; toets je beslissingen bij de mensen van de werkvloer. Door druk van boven kan het zijn dat je blik wat vertroebeld. Dit zijn we van plan wat vinden jullie daarvan? En luister naar wat ze te zeggen hebben.
Maak regelmatig een praatje met de cliënten en de medewerkers zodat je weet wat er leeft, speelt en wat nodig is voor de volgende stap. Ben jij al die leider die luistert naar zijn personeel? en wil je jezelf nog verbeteren in het stellen van de juiste vragen? Of wil jij zo’n leidinggevende worden? Neem in beide gevallen contact op met mij. Bas@Basbuitencoach.nl of bel met 06-29047274
www.BasBuitenCoach.nl
BasBuitenCoach publiceert met enige regelmaat inspirerende teksten of teksten die je aan het denken zetten. (dat is in ieder geval mijn bedoeling). Kijk ook maar eens op mijn site naar andere berichten. Zoals: omgaan met een beperking of Waar stel ik mijn prioritijd.